Bacalah dengan nama tuhan

welcome

Saturday, August 27, 2011

Bicara Mesir 4


Pejam - celik alhamdulillah kita sudah masuk ramadan yang ke 10 akhir. Dengan lebih jelas adalah 10 malam terakhir lailatulqadar. Umat islam berlumba - lumba mencari kebaikan malam ini kerana segala bentuk amalan yang diredai Allah akan dilipatgandakan. Jika kita orang yang terpilih alhamdulillh..

Assalamualaikum kepada semua pembaca. Harap semua sihat hendaknye pun~ ^_^. Maklumlah sekarang ini semua orang sibuk nak meraikan bulan syawal yang bakal akan tiba. Sehinnga Allah berpesan kepada umat islam seluruhnya supaya orang islam perlu menyambut 1 syawal dengan kegembiraan dan menjamu makanan setelah meninggalkan bulan ramadan. 

Kawan - kawan yang dihormati sekali juga kepada adik - adik baru yang akan tiba sama ada dari agent mahpun kementerian, Jangan lupa niat sebenar sebelum berangkat dari Malaysia. Nasihat seorang doktor di mana pernah melawat Tanta Mesir ini. '' Tetapkanlah Niat kamu agar kamu boleh dapatkan matlamat apa yang kamu kecapi'' jawabnya ' Doktor pakar aneasthetic. Mereka menerapkan bagaimana kita mencapai cita - cita kita bermulanya dari niat. Bila sudah niat kita suarakan. Lepas suarakan baru kita amalkan sebagaimana islam mengajar beribadat kepada Allah. ^__^ 

Bicara Mesir 4 ini tidak dikhususkan kepada pelajar baru sahaja tetapi kepada semua. Walaupun pada mulanya penulis ingin mengenalkan Mesir ini kepada pelajar - pelajar baru. Hampir setiap minggu asyik bertanya pasal Mesir. So dengan kemuskilan adik - adik, penulis ambil alternatif dengan membentuk blog ini. Minta maaf ye kalau x cantik blog ini. ^__^. douzo yoroshiku onegaishimasu.. haik!

Perkara lazim pelajar mesir makan satu talam (sunnah) 

Perkara yang menarik yang telah saya nyatakan Bicara Mesir 3, pasal makan, buka puasa, aktiviti khat dan sebagainya. Bila masuk 10 terakhir bulan ramadan, pelajar mesir sini khusunya di Tanta akan nampak perbezaan yang ketara. Sebagai contoh hampir setiap masjid (maarad Tanta - kawasan pelajar malaysia), akan terus solat malam sehingga subuh. Ada juga masjid yang lain bermulanya qiam dan solat tahajjud lebih kurang pada pukul 1 pagi. Bila hati ini di tarbiyah perkara - perkara seperi ini, maka orang - orang macam ini Allah lebih suka kerana Iman dan islam menjadi kuat pada hati - hati ini. Kita buat hingga yang kita mampu ye ^_^ jangan banyak pastuh letih. Istiqamah susah dilakukan, Biar sikit - sikit insyaAllah boleh

Menulis artikel pada malam ke 28 ramadan ini cukup memberi gambaran bawasanya ramadan semakin jauh meninggalkan kita. Special event yang berlaku pada malam 27 ini di mana Syeikh Imam Jibrail datang ke Masjid Amru. Imam in mengetuai imam terawih. Imam ini adalah antara imam yang mashur di dalam kalangan orang Arab Mesir, Tapak perhimpunan di luar masjid ini susah dipenuhi hampir berjuta penduduk semata - mata solat bersama imam tersebut. Cukup beruntung Mereka yang solat bersama imam Jibrail. 

Kamu datang dengan senyuman, kami balas dengan senyum lebar. ^_^

Di akhir ramadan, tibalah exco - exco dan pelajar menguruskan aktivti yang bakal menjelma untuk bulan syawal. Perubatan dan juga DPMT (Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta), insyaAllah akan menganjurkan aktivti sempena bulan syawal ini. Maklumlah seperti penulis sendiri tidak balik malaysia dan beraya di parantaun. Lebih senang difahami adalah SALAM PERANTAUN, perkara yang lazim bagi orang malaysia dengar terutama kawan - kawan yang belajar di luar negara. 

Bukan itu sahaja, pada bulan syawal ini juga Allah telah memberi peluang kepada kami selaku senior  di Tanta untuk menjemput adik - adik datang ke sini insyaAllah. Dengan itu susah pasti ada event yang special untuk adik - adik yang bakal datang ke mesir untuk menuntu ilmu Allah. Program ini adalah untuk adik - adik dan juga menceritakan apakah tindakan pelajar yang baru sebaik datang ke mesir ^_^. insyaAllah kami senior - senior akan buat yang terbaik untuk adik - adik, Jumpa di sana! ^__^ Ahlan wasahlan! 

''Awak tahu tak nanti ade pelajar baru nak datang ke sini'' kata Akak  Siti (x pe kan ^_^ saje2x nak guna :D) kepada 2 orang rakannya yang sibuk bersiap membeli barang - barang untuk Hari raya nanti.

''owh ye ke? alhamdulillah bertambah ramailah kite ni nanti ye'' jawab Yati dengan gembiranya sambil bersiap memakai kasut di luar pintu rumah.

''Alhamdulillah, seperti mendapat cahaya mata pula ye, hoho'' gurau Nemah sibuk mengemaskan beg tepinya. 

Tertawa mereka memecahkan sunyi koridor rumah tingkat 2 yang telah didiami hampir 4 , 5 tahun. Siti, Nemah dan Yati berjalan menuruni tangga yang agak berhabuk nampaknya. Mereka yang kian riang dan seronok mendengar kedatangan adik - adik baru yang akan datang minggu ke 2 di bulan syawal. 

''Siti, kalau diikutkan hati, Nemah nak sambut mereka ni dengan senyum panjang lebar. nak kenal cukup - cukup'' kata Nemah kepada siti yang sedang berjalan melalui jalan raya bersama Yati. 

Yati terus menjawab '' x boleh, biar Yati orang pertama yang datang menyambut juga hoho!''. Sambil sibuk berkeriangan berjalan, meraka tiba di ruang perhentian.  tremco(van)

 ''Siti pun nak juga, tapi mestilah Siti dulu sebabnya Siti kan Ajk untuk program adik - adik ni hehe. tewas di tangan ku! Nemah dan Yat hanya tercengang di kawasan perhentian kerana Siti dapat berpeluang untuk jumpa adik - adik untuk program nanti..

Alhamdulillah, Cerita di atas ini hanyalah gambaran semata - mata dan kalau diikutkan keseronokan yang tergambar pada perasaan senior - senoir adalah jauh lebih gembira. So kepada adik - adik  jangan khuatir kerana kami di sini insyaAllah akan membantu dengan sebaik - yang mungkin. amin

Setakat ini sahaja yang perlu pemulis sampaikan apa yang perlu di sampaikan, Sekuntum Kenangan itu lah nama yang diberikan. Sekiranya ada soalan yang perlu di utarakan boleh post komen di bawa ini. Dengan ini diakhiri dengan sedikit nasihat pada diri dan juga semua.

''Berilah tanda kesyukran kepada Allah kerana nikmat yang diberikan adalah cukup banyak dan tidak terhitung nilainya, Katalah alhamdulillah, Sujudlah kepadaNya walau hanya sekadar masa yang pendek, Tidak kah kita sebagai Hamba di ciptakan untuk sembah kepadaNya''


Sunday, August 7, 2011

Bicara Mesir 3

 Assalamualaikum kepada semua pembaca. Harap semua sehat walafiat di samping keluarga yang tersayang (saya x balik :( ) serta kawan - kawan yang lain. Maklumlah orang nun juah dari Malaysia ini ada masa berkorban duduk lama di dunia orang. Siapa kata setiap perjuangan tidak ada usaha, halangan, berkorban masa, wang saku dan seumpamanya. Teringat pula kisah zaman Rasulullah s.a.w (jawab penuh ye) dan para sahabat memperjuangkan daulah islamiyah sehingga suatu ketika islam dapat menguasai 2/3 dunia (kerajaan utmaniyah). Begitu banyak strategi dan teknik sehingga dapat menguasai dunia seperti itu. Alhamdulillah revision sedikit untuk diri sendiri dan kawan - kawan ^_^ .

Bicara sedikit tentang Mesir fasa 3. ^_^. Maklumlah semenjak ini ada duduki peperiksaan. Alhmdulillah baru sahaja dapat keputusan tadi petang. Diri ini akan digelar pula MTT iaitu Mahasiswa Tahun Tiga. Dengar nasihat daripada senior dan kawan - kawan, tahun 3 memang cukup mencabar dan insyaAllah akan buat yang terbaik. Setiap langkah kita harungi ingin mencapai matlamat dan cita - cita bukan perkara yang mudah dan teringat satu firman Allah yang bermaksud

'' Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib itu sendiri'

Kekuatan diri itu lahir dari kekuatan iman dan hati. Bukan hanya fizikal semata - mata. Jika direnung kembali firman Allah itu tadi selagi manusia masih tidak usaha bagaimana Allah tentukan? Berikan? Jom sama - sama muhasabah diri. ^_^. Manusia hanya insan yang lemah, jika menangis letaklah dibahu kawanmu. Jika dia terima kesedihan dan kedukaan itu lah sahabat..
Minta maaf kalau pengenalan cukup panjang huhu. Ok sahabat - sahabiah yang dihormati, suka saya nyatakan di sini, saya ingin menceritakan aktiviti ataupun peristiwa yang berlaku sepanjang bulan Ramadan. Hidup di perantuan terutama di bulan ramadan adalah lebih menarik sekali berbanding bulan ramadan di malaysia. Kawasan yang dipenuhi pak arab memang nampak begitu sebati terutama dengan tingkah laku.

Berbuka puasa
 Gambar atas ini antara gambar yang menarik huhu sebab kenapa?? sebab makan lah  ^_^. Bukan perkara yang pelik saya nyatakan di sini. Teringat Rasulullah bersabda tentang kegembiraan orang - orang muslim pada bulan ramadan.  
 1. Berjumpa kepada Tuhan ( Allah ) - Allah menjemput (ajal) kita pada bulan ramadan
2. Ketika muslim berbuka puasa
  Tidaklah menjadi satu kesalahan jika gembira faktor pertama dan ke dua huhu kerana itu lah junjungan Nabi kita beritahu Alhamdulillah. Kami berbuka puasa seperti gambar di atas. Tikar dibentangkan atas tanah dan disediakan makanan. Apabila azan berkumandang, makan lah kurma hehe. selepas itu solat magrib. Selepas solat kita makan! ^_^. Hidangan ini hanya kepada wafidin seperti orang malaysia, indonesia, afrika dan selain dari arab ( luar egypt) 

 Hidangan bukan sebarang hidangan kui2x ^_^.
- Ayam rebus/bakar 1/4, atau 
-ikan goreng/rebus seorang, atau 
-daging. wow~ ^_^ siapa baca ini jangan kepunan pula hehe. 
-Nasi biasa ( beras arab ),
-salatah ( tomato dan timun mentah ) - ini sedap! 
 - khudor ( ubi kentang berkuah ), pun sedap! hehe 
Boleh tgk sendiri.... ^_^ 

 Itu cerita serba sedikit tentang berbuka puasa ye. Bila tika bulan ramadan ini, semua orang tahu pahala dilipat gandakan. Tertutupnya pintu neraka. Dibuka seluasnya pintu syurga. Doa - doa yang dimakbulkan di bulan ramadan. Begitulah uniknya bulan ramadan ini dan boleh menjadi satu paltfom untuk mentarbiyahkan diri kita, menguji diri kita yang asyik leka dan lalai pada masa yang lalu. insyaAllah nasihat untuk diri sendiri dan orang lain. 

 Aktiviti lain juga, persatuan di sini yang terlibat iaitu PERUBATAN Cawangan Tanta atau PCT juga menganjurkan aktivti yang memberi syafaat di akhirat ataupun kelas tafaqquh. Kelas ini memberi pelbagai jenis ilmu dari segi rohani, tadarus alquran, tazkirah setiap pagi, smart circle ( usrah kalau di malaysia). Aktiviti ini di bawa Unit Pembanggunan Insan. Ada juga Unit - unit lain seperti Unit Sukan, Unit ekonomi, Unit Kebajikan dan Unit akademik. Setiap Unit ada tugasnya sendiri. Semoga kerja amanah ini dibuat dengan jayanya amin ^_^. 

Masjid badawi Tanta 

 Mesti ada yag tertanya - tanya, di sini solat terawih buat 21 juga ke?? ke 8 sahaja?. Di sini ada 4 mazhab yang arab anuti sebagaimana kita ketahui semenjak sekolah lagi. Kami pelajar perubatan dan juga pergigian serta pelajar pengajian islam, majoriti masjid - masjid di kawasan tempat tinggal kami buat 8 solat terawih. Ada juga 21 tapi itu tempat lain. Selalunya selesai 4 rakaat terawih, ada sesi tazkirah (dalam bahasa arab dan ikut imam). Selesai tazkirah bangun 4 rakaat lagi dan sambung solat witir 3 rakaat 2 salam. Tetapi tiada moreh di sini huhu macam di malaysia buat. Selalu masjid - masjid sini penuh dan terpaksa membentangkan tikar di luar masjid. Memang cukup bersemangat pak arab ini menunaikan ibadah. Semoga kita ambil apa yang baik dari mereka ^_^. 

 Akan datang pula PCT iaitu persatuan kami di sini sejak tahun 2000 lepas juga akan mengadakan pelbagai program seperti menderma fakir miskin arab, pertandingan ping pong  dan chess (^_^), kelas khat (ini da lepas da- susah gak) dan menerbitkan majalah NUWAIR Tanta. Tapi sayangnya tidak ada gambar yang boleh dikaitkan dengan apa yang telah saya nyatakan. Kalau rakan - rakan  boleh ingatkan boleh komen dan post! Jika ada sebarang persoalan.. 

 Nampaknya setakat ini sahaja yang dapat saya nyatakan sebabnya nampak terlalu tebal karanagan huhu. Teringat pula cikgu  Zainab di SMATS waktu sekolah menengah dulu sebagai Guru BM. huhu. Kalau cikgu tahu ...ops~ hehe faham - fahamlah. ^____^ 

 Dengan ini sekiranya ada sebarang persoalan boleh komen di post bawa ini. Jangan malu - malu pula. Kura - kura dalam perahu dalam hati siapa tahu hehe.Until Next time insyaAllah biiznillah kita beritahu aktiviti yang menarik .Dengan ini saya akhiri sepotong ayat Hamkah 

''Kebaikan yang tidak teratur dapat dikalahkan oleh kejahatan yang teratur'' 

Sekian.. (^____^)~~V peace!

Monday, June 20, 2011

Bicara tentang mesir 2

Assalamualaikum kepada semua rakan - rakan, junior, senior dan paling penting pembaca kepada blog ini. Masa berlalu tanpa berhenti walau sesaat. Begitulah qada dan qadar yang telah ditetapkan di luhmanfuz. Kita sebagai perancang hanya Allah yang menentukan ibarat robot dengan penciptanya. Pencipta tahu kesemuanya apa yang berlaku terhadap robotnya itu. Terlihat di situ kebatasan manusia hanya mampu apa yang diusahakan. Berbanding dengan Allah umpama engineer kepada manusia. 

 Sekarang kita beralih kepada kesinambungan perihal Bicara Tentang Mesir 2. Bila sebut mesir mesti akan terbayang Piramid. Piramid antara benda bersejarah yang paling terkenal di mesir. Kalau tengak filem Ayat - ayat cinta mesti pernah tengok. Dukacita maklumkan kepada semua pembaca sebabnya gambar untuk piramid tidak ada. Tempat kediaman (tanta) jauh dari tempat piramid. 2 jam-3 jam perjalan ke sana. Jika datangnya musim sejuk, jauh lebih sejuk dari apa yang digambar. Kalau pembaca mahu merasa datanglah ke mesir. InsyaAllah ada tour guide. 

 Selepas ini insyaAllah akan saya sertakan beberapa gambar untuk para pembaca. Dengan itu juga saya boleh sertakan perihal tentang mesir yang masih belum dinyatakan artikel sebelum ini. Artikel ini lebih kepada pelajar - pelajar malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran ke mesir. insyaAllah dengan kekuatan yang ada saya akan masukkan adegan - adegan yang cukup menarik kepada para pembaca insyaAllah 

 Adegan ayat - ayat cinta metro ^_^ 
  
Bila tengok gambar di atas anda tahu (siapa tengok ayat  ayat cinta tahu) atas in merupakan tempat filem ayat - ayat cinta belakon. ^_^ Best juga sebenarnya. Ok. Metro ini menghubungakan beberapa stesen dari beberapa tempat. Sebagai contoh, first station kalau dari Tanta adalah Muasasah ataupun orang arab panggil Mos 'mim,sot''. Tambang hanya 5 genih/pound (le) sahaja. Selepas itu naik metro seperti gambarajah di atas dengan tambang dikenakan hanya 1 le seorang. Selepas ini bolehlah pergi tempat lain ataupun berhenti suatu tempat seperti  Al shuhada, El Dokki atau Attaba. 

Bila habis berbicara tentang itu kita cerita pula mengenai di cairo pula. Di Cairo atau ibu kota Mesir merupakan tempat yang agak luas, besar, traffic jem, panas (kalau musim panas) dan terkenal. Bukan itu sahaja yang paling special bagi orang malaysia adalah BKAN (Badan Kebajikan Anak Negeri). Jika baca berita sebelum ini di Tv mahupun surat akbar, ada disebut pasal BKAN anak - anak negeri seperti Sabah, Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan negeri lain. BKAN -  BKAN ini selalu berjumpa kepada adik - adik baru yang baru mendaftar sebagai pelajar. Isi borang BKAN dan insyaAllah mereka juga membantu kalian jika mempunyai masalah - masalah seperti masalah kebajikan. 

 Cuba teka hehe ^_^ 

 Jika kita cakap mengenai makanan memang cukup banyak lah sebagaimana juga saya nyatakan sebelum ini. Jika kita tengok gambar di atas, anda rasa ini apa? Memang sah ini adalah arnab. What!!?? Makan arnab?? Mesti ramai yang terkejut sebab di mesir orang - orang arab suka juga makan daging arab. Hasil daripada penyiasat saya tanya salah seorang yang pernah makan daging ini. (orang malaysia) 

''Asalamualaikum'' ucap aziz yang hanya terbayang - bayang soalan yang diajukan
 ''waalaikummusasalam w.bt'' ucap Si A.. 
 ''Saya nak soal sikit pasal daging arnab ini, saya dengar macam sedap betul ke'' soal acu tak acu 
 ' ha daging arnab cukup sedap dan rasa lebih manis, kalau nak sekali mesti nak lagi'' ucap Si A sambil tersenyum 
 '' Macam mana pula daging arnab??'' soal kali ke 2 oleh saya dan rasa seperti terliur akibat pengakuan  si A. 
 ''Daging dia lembut, daging arnab tu tak lah keras tapi lembut. sedapppp!! '' jawab si A seperti mahu lagi.  
 ''Hari itu, kamu masak guna bahan apa?'' soal aziz lagi. 
 ''Masak kunyit, Kita goreng daging arnab itu, memang cukup sedap, kalau dekat malaysia masak satay'' 
 ''owh ok ok rasa pun nak try juga tapi ada ahli bait tak nak makan hehe syukran tuh'' ucap aziz. 
 ''Okey terima kasih juga tu. Selamat tuh'' jawab si A. 

 Hasil dari pemerhatian daging arnab memang cukup sedap. Tambahan lagi jika beli yang hidup - hidup pun boleh. Terpulanglah selepas itu mahu disembelih ataupun tidak. Kepada adik - adik yang bakal datang ke sini selamat mencuba! ^_^ 

 Buah anggur!! 

Ok, jika buah - buahan pula saya mahu tambah sikit, kita di malaysia cukup susah dan cukup mahal jika adanya anggur di malaysia. tidak sama di mesir, terkenal juga dengan ladang anggur. Jika orang di Tanta cukup beruntung kerana di sini kita boleh malawat ladang anggur yang dipanggil sebagai Taman Doktor Hamudah. Ya Taman Dr Hamudah kerana tuan punya taman ini adalah sorang doktor. Wow Alhamdulillah. Kawasan yang cukup luas dan hijau sekeliling. So kepada adik - adik yang datang ke sini nanti insyaAllah boleh lah ambil peluang ini. 
 Cantikkan subhanallah.. anggur! 
 bukan anggur sahaja, buah apple pun!! 

 Begitulah keistimewaan yang ada di Taman Doktor Hamudah. Memang bersyukur kepada Allah kerana mentakdirkan menetap di bumi Tanta ini alhamdulillah. Ini bukan mahu bodek adik - adik datang ke Tanta ya. Banyak lagi tempat lain. ^_^ insyaAllah. 

 Comel - comel tapi sayang dijadikan makanan ^_^ 
  Ini salah satu jenis kucing di mesir! 

 Bila kita tanya pula pasal kucing lain sikit. Kalau kita tengok gambar di atas, cuku comel dan comel. Pertama kali datang ke mesir kami sebenarnya tidak tahu pun kucing mesir ini banyak kucing macam begini. Alhamdulillah cukup hati gembira bila bawa bermain ^_^. Kepada saudara - saudari yang dihormati sekalian. Ramai yang bertanya juga macam mana mahu bawa balik kucing - kucing ini bawa balik ke malaysia. Banyak cara cuma satu cara ini akan saya ceritakan ^_^ 


Hari itu saya bertanya kepada kawan orang sabah kerana dia pernah menghantar kucing ke malaysia. Dia jelaskan kepada saya 

 '' Aziz kalau kamu nak hantar kucing - kucing macam ini pertama sekali dapatkan surat jabatan haiwan di malaysia dengan surat. Surat ini menyatakan mengenai import binatang. Selepas itu dapatkan surat pula di MESIR. Surat ini pula sebut pasal export binatang ke tempat lain ataupun malaysia.'' ucap kawan sabah itu tadi. 

''ooooooooooooooo'' aziz sebut menandakan faham ^_^ hehe.. 
 kurma - kurma!!
Bila sebut pasal kurma memang tidak asing lagi kerana cukup banyak dan berlambak di mesir dan di antara pengeluaran kurma yang terbanyak. Kurma di sini boleh dibeli di kedai ataupun di pasar. Kalo di kedai jual macam di atas. Tetapi kalau kurma di pasar, pak arab akan timbang berdasarkan kilo. Sebagai contoh 1 kilo =  5 le. Alhamdulillah Kurma juga merupakan antara buah yang palin sesuai untuk memberi tenaga kepada otak kerana mempunyai kompaun seperti glucose dan zat besi yang cukup tinngi. Dan sesuai sekali untuk pembelajaran! ^_^. 

 Kurma di mesir bukan sahaja kurma biasa tetapi telah diubah suai yang berantikan pelbagai perasa seperti kurma coklat, kurma badam, kurma gajus dan juga kurma almond!. So jika adik - adik berpeluang datang ke sini bolehlah datang beli!! cukp lazat bertenaga dan berkhasiat! insyaAllah dijamin baik punya ^_ ~..

Setakat itu sahaja yang boleh saya sampaikan. InsyaAllah saya boleh berpeluang menajawab sebarang soalan mengenai mesir walaupun tidak setahu kesemuanya terutama adik - adik baru. Begitulah betapa indahnya Allah ciptakan pelbagai benda atas muka bumi ini untuk kegunaan manusia sama ada ke arah kebaikan ataupun keburukan. Dengan begitulah juga Allah mencipta akal macam mana kita menggunakannya. Jika niat kerana Allah insyaAllah kita dapat ganjaran pahala amin~ ok sekian 


Wednesday, June 8, 2011

Bicara tentang mesir

Assalamualaikum kepada semua. Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana masih diberi peluang mendapat nikmat yang begitu berharga iaitu nikmat islam dan iman. Nikmat yang membawa diri kepada jalan Allah redai insyaAllah.

Bicara tentang mesir tajuk yang mahu diutarakan kerana banyak adik- adik diluar sana asyik bertanya pasal mesir.

The most common question is
'Abang, best x mesir?? boleh cerita sikit??''
 Okey, adik - adik yang disayangi, kalau saya ceritakan satu persatu tidak terhingga sebab terlalu banyak perkara - perkara yang tidak dijangkakan
 ada.

Lebih kurang 3 tahun saya hidup di mesir ini alhamdulillah. Jadi selepas ini saya hanya bagi apa benda yang menarik yang boleh menambat hati adik - adik  ataupun saya boleh ceritakan apa benda pertama 

sekali yang saya dengar daripada senior - senior Tanta ( location tempat tinggal di mesir). Adik - adik mahu tahu sangatkan, insyaAllah baca selepas ini ya. Supaya tidak bosan, saya letak gambar yang menarik ^_^



Okey gambar sebelah kiri ini, first time ever!! ( saya tidak mahu guna skema sangat takut bosan pula ). Gambar kenangan ini pasa musim sejuk. What?? Mesir ada winter?? Yup, situasi ini memang sangat - sangat sejuk. Asap keluar dari mulut kalau bercakap. So kami kurang bercakap just play with it ^_^ hehe.


Kami disambut oleh beberapa orang ustaz dan ustazah  dari mesir iaitu dari ustaz kedah (terima kasih). Memang rasa seronok sebab kedatangan kami disambut dengan gembira. Suasana dengan banyaknya orang di  kawasan terminal kapal terbang. saya terfikir..

'' Owh ini kah mesir, tak sangka sejuk mcm ni''. Bila kata mesir, mesir terfikir orang arab. Fakta itu memang betul kerana memang jelas banyak orang muka - muka arab kening tebal, badan besar, orangnya tinggi  dan paling penting loghat arab keluar. Cis, sebiji pun tidak faham, So saya tanya kepada ustaz;


 '' Ustaz, orang arab ini cakap arab betul ke, sebab lain je bunyi''
 '' Ya, orang arab mesir ini bukan cakap bahasa arab yang ada di malaysia, ini bahasa arab pasar ataupun arab ammi'' jawab ustaz lalu tersenyum ^_^ ( mcm ni kot ).

'' Jadi ustaz, betul ke tempat ini dipanggil bumi ambiak?? '' soal saya kepada ustaz tadi.
'' ha awk betul, bumi ambik ataupun bumi para nabi sebab sejarah yang penuh dengan nabi - nabi terdahulu. 
   Sebagai contoh yang pali terkenal iaitu cerita Nabi Musa dengan Raja Firaun'' jawab ustaz dengan ringkas.

'' owh begitu, ok ustaz terima ka... errr syukran ustaz'' ucap aziz
'' afwan '' ustaz tersenyum.. 

 Ha adik- adik yang disayangi, ini antara peristiwa yang pertama sekali berlaku kalau sampai dulu di mesir ni. Ini salah satu contoh walaupun saya tidak tahu banyakkan tapi saya boleh buat yang terbaik. Bahasa Arab ammi boleh belajar disini (paling baik dekat sini sebabnya setiap hari boleh berlatih dengan arab ) dan juga boleh belajar di malaysia pun boleh juga.

Kalau mahu belajar arab fusha ( bahasa arab di sekolah )  pun boleh juga. So adik- adik yang tidak tahu pun basic arab ataupun tidak mahir adik - adik tidak perlu risau sebabnya ada senior - senior di sini boleh membantu insyaAllah.

                                           Gambar ini makam imam mazhab kita!! imam syafie!
Cerita lain mengenai masjid (Bukan bina masjid ye ^_^). Masjid ataupun surau memang berlambak di mesir. Boleh kata setiap bangunan bertingkat di ground floor ada masjid ataupun surau. Jika azan berkumandang konfom dengar dengan jelas. Tetapi ada segelintir masjid ada MAKAM.  

What!?? Makam?? Kubur ke ape?? Haa kalau nak tahu, makam - makam ini antara makam orang - orang alim ulama. Sebagai contoh cicit Rasulullah saw. (jawab panjang tau ) iaitu Makam Saidina Hussin. Ramai ustaz dan ustazah beritahu selalunya tempat - tempat macam ini salah satu TEMPAT mustajab berdoa. 

InsyaAllah Allah akan makbulkan tapi kalau tidak ada usaha tidak berguna pula kan kan? Doa adalah senjata orang - orang mukmin ( waktu sekolah menengah lagi kot). Itu salah satu perkara menarik. OKEY, seterusnya..  

Ini makam saidina hussin, antara cucu cicit Rasulullah 

Soalan yang pelajar - pelajar yang selalu ditujukan adalah '' Abang, macam mana mahu apply pergi mesir?'' Okeyy, Kalo pasal ini banyak sekali caranya, Gimana sih??Kalau nak jadi doktor. First, You Have to get B3 above. Kalau below that will give the problem if you apply NOC..

What!? NOC?? ataupun suka saya katakan adalah SSLN (sijil surat sokongan luar negara).. ok actually, banyak caranya, so saya akan bagi link untuk adik - adik di luar sana yaa Klik sini macam mana mau jadi doktor mesir!!

 Ok link ini bagi secara detail macam mana nak apply pergi mesir. Kalo pelajar - pelajar sabah, mohon melalui zakat sabah, Badan kebajikan anak negeri dan yayasan sabah. Salah satu ok ^_^Gud luck!  
Jadi Model sikit 

ok, sini apa yang saya katakan mengenai strawberi di mesir. haa?? pelikkan tapi itu lah buktinya kalau ada gambar di atas. Ini antara gambar yang boleh dapat di antara buah di mesir ini. Ada yang tidak ada di malaysia ada di mesir dan ada yang di mesir tapi tidak ada di malaysia. ehh??

Apapun, buah - buahan di sini memang saiz agaklah besar. Sebagai contoh, oren. Nahh besar sangat lebih kurang 2.5 kali besar yang ada di malaysia. Sayur kobis pun saiz macam buah kelapa. Bawang di malaysia 3 kali atau 4 kali saiz di mesir dan banyak lagi.

Bukan itu sahaja kalau di Tanta antara perbelanjaan yang paling murah dan juga tempat dipanggil zagzig. Tempat lain seperti Iskandariah dan cairo tidak kurang hebatnya hehe. Sungguh menguntungkan dan berkhasiat untuk badan. Sebab itu orang yang datang dari mesir kebanyakan jadi putih - putih berseri dan berat badan naik haha ( sayalah bagi contoh, GAINWEIGHT!!). 

Kalo tgk gambar ni mcm lapar pula 

'' Abang, di mesir abang makan roti je ke???'' soal junior kat saya. Hello hehe, apa yang perlu dikatakan, makanan di mesir memang cukup banyak dan sedap. Tapi kalo dibandingkan dengan malaysia, malaysia menanglah konfom.  

'' Boleh percaya ke bang?? '' soal adik lagi. Saya mahu bagi bukti pun tidak pasti bagi apa. Sebanyak gambar yang ditangkap pun saya tidak jumpa. Mahu bukti sangat tengoklah diri saya ini. berat badan sudah naik. So, boleh percaya ke tak?? ^__^ Percayalah hehe. 

Ramai adik - adik suka tanya macam itu. Beras ada cumanya lain sikit sebab nasi di mesir ini lebih kurang macam pulut.. Ha pulut??? Ha iyaa pulut lah. Cepat kenyang alhamdulillah. Tu yang cepat tembam tuh ^___^. Tambahan lain, ada juga roti yang cukup banyak. 

Kelebihan roti ini boleh tukar untuk nasi itu kalo adik - adik mahu lah. So kalo mahu pilih roti datang lah mari. Kalau mahu buat sendiri pun boleh macam YAKITATE JAPAN!!. Best - best.Tapi itu bukan main point mahu beritahu. 

Budak kecil arab 

Bila bicara tentang adik - adik kecil arab ini, mereka cukup peramah, Mereka suka tanya '' what is your name??. Dia akan terus soal sampai dia bosan. So abang - abang  dan kakak - kakak di sini sudah sebati dengan acuan yang mereka buat hehe. 

Perkara ini akan berlaku insyaAllah kalau adik - adik pergi mesir. Bila hidup di mesir, kadang - kadang hati kita akan jadi lebih sensitif. sebab kenapa? saya pun tidak tahu tetapi ini adalah pengalaman abang - abang dan kakak - kakak di sini. 

Kelas agama setiap minggu 


Apa yang paling penting adalah kelas agama. Kelas agama ini diadakan oleh persatuan PERUBATAN. Dengan menjemput ustaz atau pun ustazah datang ke Tanta dari Cairo, Mansurah ataupun iskandariah. Ilmu agama di sini amatlah penting dan ini adalah KELEBIHAN yang paling baik.

Kenapa? kerana disamping belajar ilmu sains dalam perubatan, pergigian dan farmasi, kita boleh belajar ilmu agama di sini. Belajar ilmu fardhu ain dan tasawuf atau ilmu hati. Alhamdulillah pendedahan ilmu agama sini amatlah banyak sebab tenaga pelajar yang memberi tazkirah dan ilmu agama datangnya ilmu dari ulama - ulama yang terkemuka.

So kepada adik - adik jika datang sini ambillah peluang cukup mas! ini. insyaAllah diberkati oleh Allah swt. say amin! AMIN....  

Setakat itu sahaja yang boleh diutarakan kepada adik - adik yang ingin pergi ke mesir ataupun hanya sekadar ilmu pengetahuan sahaja. Sekirannya dapat ke mesir, seseungguhnya Allah telah memilih kamu untuk menuntu ilmu ke bumi ambiak ini. 

Bila kita menuntu ilmu, kita menuntu atas jihad di jalan Allah. Dan orang yang menuntu ilmu ke jalan Allah, Allah akan bukakan jalan seluas - luasnya jalan ke syurga nanti insyaAllah. So jika ada sebarang persoalan boleh lah postkan komen anda di blog ini. 

Tuesday, May 31, 2011

Masa berdetik begitu pantas

ringgggggggggggg!!!! bunyi lonceng didengari. Bunyi jam menunjukkan masa yang telah kita set. Benda ini sudah sebati dalam diri terutama kepada para pelajar mahupun mahasiswa. Diri yang bergelar menjadi doktor pada suatu hari nanti insyaAllah. Belum tentu lagi bila sampainya kita menjadi gelaran doktor. Mendengar cerita daripada doktor yang berpengalaman cukup mencabar diri ini untuk masa hadapan yang bakal datang. Tidak cukup tidur, masa yang cukup sibuk, sibuk menguruskan para pesakit dan bermacam- macam lagi. Adegan - adegan seperti ini pasti dilalui di mana mahu menguji kesabaran, kecekapan dan dan seumpamanya.

Dan tersebut lah satu kisah, kisah kehidupn beberapa orang rakan..
  
  '' eh mis sekarang da jam berapa da nie?, bukan kejap lagi ada anatomy tak?'' soal mis kepada iza.
  '' ha betul, kelas kita da start pukul 8 pagi nie, ada 15 minit lagi kot, jom lah gerak'' jawab iza sambil bersiap     siap dan tengah mencari stokin. Sementara itu, mis pula buat perkara yang sama dan tengah memakai  
    kasut.
   Suasana mesir yang agak sejuk masih lagi meninggalkan kesan pada pandangan. Kabus - kabus yang tidak asing lagi bila tibanya musim sejuk di mesir ini. Kadang kala hanya beberapa meter sahaja nampak di hadapan. Mis dan iza bergegas menuju ke Tanta Universiti dengan pakaian yang cukup tebal kerana sejuk. Sejuk yang cukup membuat tulang terasa. 
   '' Iza, sejuklah pagi ni, da lah kabus tebal, berapa lapis da baju ni, sejuk gile '' luahan mis kepada iza.
   '' tau tak pe, awk kata gitu saya tak sejuk lah ye? haha, sejuk lah, nak kata pe lagi, Harap - harap tak kena Frost bite.'' jawabnya dengan tersenyum.
   '' Frost bite? pe ke yang awk nak bgtau ni iza, Cuba cerita sikit? Mis soal kembali
    Iza dan Mis menumpang Tremco ( Van ) memandangkan masa yang cukup singkat untuk hadir ke kuliah. Iza masih idak menjawab persoalan Mis memandang sibuk mahu menahan tremco untuk ke kuliah. Mereka dapat menaiki tremco tesebut dalam keadaan yang masih cukup sejuk. Kepulan asap tebal yang keluar dari mulut orang - orang arab cukup mengambarkan suasana mesir memang cukup sejuk. 
    iza memberitahu kepada pemandu arab '' kubri kafarsom? ''
    Pak Arab menjawab '' Aiwa, Yallah,''
    ''aiwa ya ustaz'' jawab iza da mis serentak.
Bayaran hanya dikenakan nus ( 50 sen), Seperti biasa sebelum hari - hari kuliah jika lambat pergi ke kuliah, situasi seperti ini akan selalu berlaku. Ada tiga jalan yang begitu mahasiswa  perubatan, yang pertama jalan kaki dengan memakan masa 10 - 15 minit, yang kedua tremco, dan ketiga mengambil Tuktuk (motor beroda 3) dengan harga 1.50 genih (le).   

    Apabila sampai di kubri kafarsom ( jembatan kafarsom). Iza dan Mis bergegas turun dan mengambil  jambatan  simen. Iza dan Mis menyambung cerita yang belum lagi mereka habiskan sambil menaiki tangga jambatan tersebut untuk menyeberangi jalan raya utama Tanta.

      '' Frost bite tuh, yang jari kaki or jari tangan yang tak ada supply darah. Darah tak boleh suppply sebab terdedah dengan cuaca yang cukup sejuk. So boleh kata cell darah dekat jari tuh da mati. Kalo x buat treatment cepat- cepat, potong lah jari tuh, Mesyi? terus terang iza kepada Mis.
      '' Lor, ye ke? bahaya gak tuh. Alhamdulillah kita tak kena kan, awk baca kat mana, pasal frost bite tuh.? soal mis kepada isa.
  
    Masa menunjukkan pukul 7.55 pagi, Mereka masih berlari anak - anak ayam untuk menghadiri ke kuliah. Landskap Universiti ( gamaah ) masih lagi seperti dulu, Suburnya kawasan tanaman yang dihiasi bunga raya dan bermacam- macam lagi jenis bunga yang lain. Ada tumbuhan yang tidak wujudnya di malaysia. Dan ada tumbuhan yang ada di malaysia tidak wujud di mesir. Maklumlah Oversea orang katakan.

Apabila mereka memasuki gamaah sambil menuju ke lecture Hall B. Mereka bercerita lagi.
   '' Saya baca kat buku pisiologilah, tak kan awak tak tahu kot, ke awk nak test saya ke mis?? kata  
      iza sambil tersenyum.
     Mis menjawab sambil tertawa '' ha ye, saje nak test awk, manalah tau kot-kot awk tak tahu hehe''
    ''hish awak ni pandai je lah, poyo haha''  jawab iza 
    '' haha da da. jom masuk ke kelas, nasib baik sempat''

Begitulah tadi cerita serba sedikit situasi yang cukup biasa berlaku. Sudah dijangka bukan sahaja di sini tetapi di malaysia mahupun di negara - negara yang lain. Alhamdulillah begitulah manis hubungan di antara sahabat - sahabat yang terjalin lamanya. Allah menciptakan fitrah manusia keseronokan antara insan manusia, binatang dan juga alam semesta. Perasaan kasih sayang yang cukup memberi kebahagian terhadap insan yang bergelar manusia.
Sekian sahaja dari saya, hanya melahirkan sekuntum kenangan dari hamba Allah ^_^













  
 



Sunday, May 29, 2011

Bila Engkau Terbentuk

Assalamualaikum warahmatulllahi wabarakatuh. kepada semua 
     Harap sehat hendaknya. Alhamdulillah ini boleh dikatakan blog yang ingin saya usahakan dan yang pertama insyaAllah. Jika kita lihat dari personaliti setiap individu hendaknya, jika ada blog mesti nak buat sesuatu yang ingin orang di luar sana mahu tahu tentang kewujudan blog ini.. ( sorry lah skema hehe ) . Bukan itu saja tetapi ingin menyampaikan ilmu, menguji bakat dari segi penulisan ataupun sebagainya. Mungkin itu niat saya, tetapi niat yang ada seperti biasa kita pernah mendengar dari ustaz, ustazah, guru-guru, keluarga mahupun ibu bapa. 
    '' Adik - adik apabila kita mulakan sesuatu hendaklah dengan niat, Di mana tempa di mana amalan kita di dunia diterima di akhirat kelak insyaALLAH'' luahan seorang penceramah yang masih samar - samar dalam ingatan. Tambahan pula kalo kita tengok dari blog - blog lain, banyak yang mendedahkan pelbagai maklumat dari segi agama, teknologi, dunia marketing, bisnes perniagaan, dan bermacam - macam sehingga mendedahkan berjuta maklumat kepada penggunaan internet. ( apa juga saya nak cerita nie hehe,internet ke ape )
       haa itu lah kita nak test2x buat blog nie yee, insyaAllah semuanya betul blako... skrg nie tgh nak update blog nie, Maklumlah mcm diorg kata 'masih nak berjinak - jinak' WALAUBAGAIMANAPUN, dunia cyber dunia kita sekarang ini semakin menarajui ke arah dunia yang lebih metrapolitan. ' cehhh ^_^ '. Sudah menjadi kita warga malaysia merialisasikan wawasan 2020 ( kalo tercapailah ), apabila kita melihat dunia sekarang, banyak benda baru yang tiada ketika dunia Nabi junjungan kita Muhammad Sollahualaihiwassalam. Pernah ustaz beritahu ' semua perkara adalah terletak pada hukum, hanya orang yg betul2x penguasaan ilmu agama dari alim ulama yang mukhtabar yang boleh menentukan hukum '. Pesanan yang masih jelas dalam ingatan saya. Begitulah pentingnya ulama pada zaman sekarang di mana menentukan hukum - hakam untuk rujukan kepada umat islam seluruh dunia kini. ( jangan main hukum2x je tau ^_^.
     saya ingat setakat ini sahaja kot nak cuba2x test penulisan sini~ ada ilmu kita sampaikan kepada yang ada lah~ Jika ini yang pertama, kita cuba lah apa yang baik.. nak cuba cerita dunia yang kami duduk sekarang pun boleh gak. maklumlah banyak sgt kawan2x saya boleh dikatakan cerita tentang pengalaman mereka di sini (mesir), Bukan itu sahaja, rujukan ilmu agama (ustaz dari alazhar). dan juga lain pun ada juga Alhamdulilah diucapkan ^_^ ( panjang juga saya buat nie).. sekian ^_^ wassalam