Bacalah dengan nama tuhan

welcome

Monday, June 20, 2011

Bicara tentang mesir 2

Assalamualaikum kepada semua rakan - rakan, junior, senior dan paling penting pembaca kepada blog ini. Masa berlalu tanpa berhenti walau sesaat. Begitulah qada dan qadar yang telah ditetapkan di luhmanfuz. Kita sebagai perancang hanya Allah yang menentukan ibarat robot dengan penciptanya. Pencipta tahu kesemuanya apa yang berlaku terhadap robotnya itu. Terlihat di situ kebatasan manusia hanya mampu apa yang diusahakan. Berbanding dengan Allah umpama engineer kepada manusia. 

 Sekarang kita beralih kepada kesinambungan perihal Bicara Tentang Mesir 2. Bila sebut mesir mesti akan terbayang Piramid. Piramid antara benda bersejarah yang paling terkenal di mesir. Kalau tengak filem Ayat - ayat cinta mesti pernah tengok. Dukacita maklumkan kepada semua pembaca sebabnya gambar untuk piramid tidak ada. Tempat kediaman (tanta) jauh dari tempat piramid. 2 jam-3 jam perjalan ke sana. Jika datangnya musim sejuk, jauh lebih sejuk dari apa yang digambar. Kalau pembaca mahu merasa datanglah ke mesir. InsyaAllah ada tour guide. 

 Selepas ini insyaAllah akan saya sertakan beberapa gambar untuk para pembaca. Dengan itu juga saya boleh sertakan perihal tentang mesir yang masih belum dinyatakan artikel sebelum ini. Artikel ini lebih kepada pelajar - pelajar malaysia yang ingin melanjutkan pelajaran ke mesir. insyaAllah dengan kekuatan yang ada saya akan masukkan adegan - adegan yang cukup menarik kepada para pembaca insyaAllah 

 Adegan ayat - ayat cinta metro ^_^ 
  
Bila tengok gambar di atas anda tahu (siapa tengok ayat  ayat cinta tahu) atas in merupakan tempat filem ayat - ayat cinta belakon. ^_^ Best juga sebenarnya. Ok. Metro ini menghubungakan beberapa stesen dari beberapa tempat. Sebagai contoh, first station kalau dari Tanta adalah Muasasah ataupun orang arab panggil Mos 'mim,sot''. Tambang hanya 5 genih/pound (le) sahaja. Selepas itu naik metro seperti gambarajah di atas dengan tambang dikenakan hanya 1 le seorang. Selepas ini bolehlah pergi tempat lain ataupun berhenti suatu tempat seperti  Al shuhada, El Dokki atau Attaba. 

Bila habis berbicara tentang itu kita cerita pula mengenai di cairo pula. Di Cairo atau ibu kota Mesir merupakan tempat yang agak luas, besar, traffic jem, panas (kalau musim panas) dan terkenal. Bukan itu sahaja yang paling special bagi orang malaysia adalah BKAN (Badan Kebajikan Anak Negeri). Jika baca berita sebelum ini di Tv mahupun surat akbar, ada disebut pasal BKAN anak - anak negeri seperti Sabah, Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan negeri lain. BKAN -  BKAN ini selalu berjumpa kepada adik - adik baru yang baru mendaftar sebagai pelajar. Isi borang BKAN dan insyaAllah mereka juga membantu kalian jika mempunyai masalah - masalah seperti masalah kebajikan. 

 Cuba teka hehe ^_^ 

 Jika kita cakap mengenai makanan memang cukup banyak lah sebagaimana juga saya nyatakan sebelum ini. Jika kita tengok gambar di atas, anda rasa ini apa? Memang sah ini adalah arnab. What!!?? Makan arnab?? Mesti ramai yang terkejut sebab di mesir orang - orang arab suka juga makan daging arab. Hasil daripada penyiasat saya tanya salah seorang yang pernah makan daging ini. (orang malaysia) 

''Asalamualaikum'' ucap aziz yang hanya terbayang - bayang soalan yang diajukan
 ''waalaikummusasalam w.bt'' ucap Si A.. 
 ''Saya nak soal sikit pasal daging arnab ini, saya dengar macam sedap betul ke'' soal acu tak acu 
 ' ha daging arnab cukup sedap dan rasa lebih manis, kalau nak sekali mesti nak lagi'' ucap Si A sambil tersenyum 
 '' Macam mana pula daging arnab??'' soal kali ke 2 oleh saya dan rasa seperti terliur akibat pengakuan  si A. 
 ''Daging dia lembut, daging arnab tu tak lah keras tapi lembut. sedapppp!! '' jawab si A seperti mahu lagi.  
 ''Hari itu, kamu masak guna bahan apa?'' soal aziz lagi. 
 ''Masak kunyit, Kita goreng daging arnab itu, memang cukup sedap, kalau dekat malaysia masak satay'' 
 ''owh ok ok rasa pun nak try juga tapi ada ahli bait tak nak makan hehe syukran tuh'' ucap aziz. 
 ''Okey terima kasih juga tu. Selamat tuh'' jawab si A. 

 Hasil dari pemerhatian daging arnab memang cukup sedap. Tambahan lagi jika beli yang hidup - hidup pun boleh. Terpulanglah selepas itu mahu disembelih ataupun tidak. Kepada adik - adik yang bakal datang ke sini selamat mencuba! ^_^ 

 Buah anggur!! 

Ok, jika buah - buahan pula saya mahu tambah sikit, kita di malaysia cukup susah dan cukup mahal jika adanya anggur di malaysia. tidak sama di mesir, terkenal juga dengan ladang anggur. Jika orang di Tanta cukup beruntung kerana di sini kita boleh malawat ladang anggur yang dipanggil sebagai Taman Doktor Hamudah. Ya Taman Dr Hamudah kerana tuan punya taman ini adalah sorang doktor. Wow Alhamdulillah. Kawasan yang cukup luas dan hijau sekeliling. So kepada adik - adik yang datang ke sini nanti insyaAllah boleh lah ambil peluang ini. 
 Cantikkan subhanallah.. anggur! 
 bukan anggur sahaja, buah apple pun!! 

 Begitulah keistimewaan yang ada di Taman Doktor Hamudah. Memang bersyukur kepada Allah kerana mentakdirkan menetap di bumi Tanta ini alhamdulillah. Ini bukan mahu bodek adik - adik datang ke Tanta ya. Banyak lagi tempat lain. ^_^ insyaAllah. 

 Comel - comel tapi sayang dijadikan makanan ^_^ 
  Ini salah satu jenis kucing di mesir! 

 Bila kita tanya pula pasal kucing lain sikit. Kalau kita tengok gambar di atas, cuku comel dan comel. Pertama kali datang ke mesir kami sebenarnya tidak tahu pun kucing mesir ini banyak kucing macam begini. Alhamdulillah cukup hati gembira bila bawa bermain ^_^. Kepada saudara - saudari yang dihormati sekalian. Ramai yang bertanya juga macam mana mahu bawa balik kucing - kucing ini bawa balik ke malaysia. Banyak cara cuma satu cara ini akan saya ceritakan ^_^ 


Hari itu saya bertanya kepada kawan orang sabah kerana dia pernah menghantar kucing ke malaysia. Dia jelaskan kepada saya 

 '' Aziz kalau kamu nak hantar kucing - kucing macam ini pertama sekali dapatkan surat jabatan haiwan di malaysia dengan surat. Surat ini menyatakan mengenai import binatang. Selepas itu dapatkan surat pula di MESIR. Surat ini pula sebut pasal export binatang ke tempat lain ataupun malaysia.'' ucap kawan sabah itu tadi. 

''ooooooooooooooo'' aziz sebut menandakan faham ^_^ hehe.. 
 kurma - kurma!!
Bila sebut pasal kurma memang tidak asing lagi kerana cukup banyak dan berlambak di mesir dan di antara pengeluaran kurma yang terbanyak. Kurma di sini boleh dibeli di kedai ataupun di pasar. Kalo di kedai jual macam di atas. Tetapi kalau kurma di pasar, pak arab akan timbang berdasarkan kilo. Sebagai contoh 1 kilo =  5 le. Alhamdulillah Kurma juga merupakan antara buah yang palin sesuai untuk memberi tenaga kepada otak kerana mempunyai kompaun seperti glucose dan zat besi yang cukup tinngi. Dan sesuai sekali untuk pembelajaran! ^_^. 

 Kurma di mesir bukan sahaja kurma biasa tetapi telah diubah suai yang berantikan pelbagai perasa seperti kurma coklat, kurma badam, kurma gajus dan juga kurma almond!. So jika adik - adik berpeluang datang ke sini bolehlah datang beli!! cukp lazat bertenaga dan berkhasiat! insyaAllah dijamin baik punya ^_ ~..

Setakat itu sahaja yang boleh saya sampaikan. InsyaAllah saya boleh berpeluang menajawab sebarang soalan mengenai mesir walaupun tidak setahu kesemuanya terutama adik - adik baru. Begitulah betapa indahnya Allah ciptakan pelbagai benda atas muka bumi ini untuk kegunaan manusia sama ada ke arah kebaikan ataupun keburukan. Dengan begitulah juga Allah mencipta akal macam mana kita menggunakannya. Jika niat kerana Allah insyaAllah kita dapat ganjaran pahala amin~ ok sekian 


Wednesday, June 8, 2011

Bicara tentang mesir

Assalamualaikum kepada semua. Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana masih diberi peluang mendapat nikmat yang begitu berharga iaitu nikmat islam dan iman. Nikmat yang membawa diri kepada jalan Allah redai insyaAllah.

Bicara tentang mesir tajuk yang mahu diutarakan kerana banyak adik- adik diluar sana asyik bertanya pasal mesir.

The most common question is
'Abang, best x mesir?? boleh cerita sikit??''
 Okey, adik - adik yang disayangi, kalau saya ceritakan satu persatu tidak terhingga sebab terlalu banyak perkara - perkara yang tidak dijangkakan
 ada.

Lebih kurang 3 tahun saya hidup di mesir ini alhamdulillah. Jadi selepas ini saya hanya bagi apa benda yang menarik yang boleh menambat hati adik - adik  ataupun saya boleh ceritakan apa benda pertama 

sekali yang saya dengar daripada senior - senior Tanta ( location tempat tinggal di mesir). Adik - adik mahu tahu sangatkan, insyaAllah baca selepas ini ya. Supaya tidak bosan, saya letak gambar yang menarik ^_^



Okey gambar sebelah kiri ini, first time ever!! ( saya tidak mahu guna skema sangat takut bosan pula ). Gambar kenangan ini pasa musim sejuk. What?? Mesir ada winter?? Yup, situasi ini memang sangat - sangat sejuk. Asap keluar dari mulut kalau bercakap. So kami kurang bercakap just play with it ^_^ hehe.


Kami disambut oleh beberapa orang ustaz dan ustazah  dari mesir iaitu dari ustaz kedah (terima kasih). Memang rasa seronok sebab kedatangan kami disambut dengan gembira. Suasana dengan banyaknya orang di  kawasan terminal kapal terbang. saya terfikir..

'' Owh ini kah mesir, tak sangka sejuk mcm ni''. Bila kata mesir, mesir terfikir orang arab. Fakta itu memang betul kerana memang jelas banyak orang muka - muka arab kening tebal, badan besar, orangnya tinggi  dan paling penting loghat arab keluar. Cis, sebiji pun tidak faham, So saya tanya kepada ustaz;


 '' Ustaz, orang arab ini cakap arab betul ke, sebab lain je bunyi''
 '' Ya, orang arab mesir ini bukan cakap bahasa arab yang ada di malaysia, ini bahasa arab pasar ataupun arab ammi'' jawab ustaz lalu tersenyum ^_^ ( mcm ni kot ).

'' Jadi ustaz, betul ke tempat ini dipanggil bumi ambiak?? '' soal saya kepada ustaz tadi.
'' ha awk betul, bumi ambik ataupun bumi para nabi sebab sejarah yang penuh dengan nabi - nabi terdahulu. 
   Sebagai contoh yang pali terkenal iaitu cerita Nabi Musa dengan Raja Firaun'' jawab ustaz dengan ringkas.

'' owh begitu, ok ustaz terima ka... errr syukran ustaz'' ucap aziz
'' afwan '' ustaz tersenyum.. 

 Ha adik- adik yang disayangi, ini antara peristiwa yang pertama sekali berlaku kalau sampai dulu di mesir ni. Ini salah satu contoh walaupun saya tidak tahu banyakkan tapi saya boleh buat yang terbaik. Bahasa Arab ammi boleh belajar disini (paling baik dekat sini sebabnya setiap hari boleh berlatih dengan arab ) dan juga boleh belajar di malaysia pun boleh juga.

Kalau mahu belajar arab fusha ( bahasa arab di sekolah )  pun boleh juga. So adik- adik yang tidak tahu pun basic arab ataupun tidak mahir adik - adik tidak perlu risau sebabnya ada senior - senior di sini boleh membantu insyaAllah.

                                           Gambar ini makam imam mazhab kita!! imam syafie!
Cerita lain mengenai masjid (Bukan bina masjid ye ^_^). Masjid ataupun surau memang berlambak di mesir. Boleh kata setiap bangunan bertingkat di ground floor ada masjid ataupun surau. Jika azan berkumandang konfom dengar dengan jelas. Tetapi ada segelintir masjid ada MAKAM.  

What!?? Makam?? Kubur ke ape?? Haa kalau nak tahu, makam - makam ini antara makam orang - orang alim ulama. Sebagai contoh cicit Rasulullah saw. (jawab panjang tau ) iaitu Makam Saidina Hussin. Ramai ustaz dan ustazah beritahu selalunya tempat - tempat macam ini salah satu TEMPAT mustajab berdoa. 

InsyaAllah Allah akan makbulkan tapi kalau tidak ada usaha tidak berguna pula kan kan? Doa adalah senjata orang - orang mukmin ( waktu sekolah menengah lagi kot). Itu salah satu perkara menarik. OKEY, seterusnya..  

Ini makam saidina hussin, antara cucu cicit Rasulullah 

Soalan yang pelajar - pelajar yang selalu ditujukan adalah '' Abang, macam mana mahu apply pergi mesir?'' Okeyy, Kalo pasal ini banyak sekali caranya, Gimana sih??Kalau nak jadi doktor. First, You Have to get B3 above. Kalau below that will give the problem if you apply NOC..

What!? NOC?? ataupun suka saya katakan adalah SSLN (sijil surat sokongan luar negara).. ok actually, banyak caranya, so saya akan bagi link untuk adik - adik di luar sana yaa Klik sini macam mana mau jadi doktor mesir!!

 Ok link ini bagi secara detail macam mana nak apply pergi mesir. Kalo pelajar - pelajar sabah, mohon melalui zakat sabah, Badan kebajikan anak negeri dan yayasan sabah. Salah satu ok ^_^Gud luck!  
Jadi Model sikit 

ok, sini apa yang saya katakan mengenai strawberi di mesir. haa?? pelikkan tapi itu lah buktinya kalau ada gambar di atas. Ini antara gambar yang boleh dapat di antara buah di mesir ini. Ada yang tidak ada di malaysia ada di mesir dan ada yang di mesir tapi tidak ada di malaysia. ehh??

Apapun, buah - buahan di sini memang saiz agaklah besar. Sebagai contoh, oren. Nahh besar sangat lebih kurang 2.5 kali besar yang ada di malaysia. Sayur kobis pun saiz macam buah kelapa. Bawang di malaysia 3 kali atau 4 kali saiz di mesir dan banyak lagi.

Bukan itu sahaja kalau di Tanta antara perbelanjaan yang paling murah dan juga tempat dipanggil zagzig. Tempat lain seperti Iskandariah dan cairo tidak kurang hebatnya hehe. Sungguh menguntungkan dan berkhasiat untuk badan. Sebab itu orang yang datang dari mesir kebanyakan jadi putih - putih berseri dan berat badan naik haha ( sayalah bagi contoh, GAINWEIGHT!!). 

Kalo tgk gambar ni mcm lapar pula 

'' Abang, di mesir abang makan roti je ke???'' soal junior kat saya. Hello hehe, apa yang perlu dikatakan, makanan di mesir memang cukup banyak dan sedap. Tapi kalo dibandingkan dengan malaysia, malaysia menanglah konfom.  

'' Boleh percaya ke bang?? '' soal adik lagi. Saya mahu bagi bukti pun tidak pasti bagi apa. Sebanyak gambar yang ditangkap pun saya tidak jumpa. Mahu bukti sangat tengoklah diri saya ini. berat badan sudah naik. So, boleh percaya ke tak?? ^__^ Percayalah hehe. 

Ramai adik - adik suka tanya macam itu. Beras ada cumanya lain sikit sebab nasi di mesir ini lebih kurang macam pulut.. Ha pulut??? Ha iyaa pulut lah. Cepat kenyang alhamdulillah. Tu yang cepat tembam tuh ^___^. Tambahan lain, ada juga roti yang cukup banyak. 

Kelebihan roti ini boleh tukar untuk nasi itu kalo adik - adik mahu lah. So kalo mahu pilih roti datang lah mari. Kalau mahu buat sendiri pun boleh macam YAKITATE JAPAN!!. Best - best.Tapi itu bukan main point mahu beritahu. 

Budak kecil arab 

Bila bicara tentang adik - adik kecil arab ini, mereka cukup peramah, Mereka suka tanya '' what is your name??. Dia akan terus soal sampai dia bosan. So abang - abang  dan kakak - kakak di sini sudah sebati dengan acuan yang mereka buat hehe. 

Perkara ini akan berlaku insyaAllah kalau adik - adik pergi mesir. Bila hidup di mesir, kadang - kadang hati kita akan jadi lebih sensitif. sebab kenapa? saya pun tidak tahu tetapi ini adalah pengalaman abang - abang dan kakak - kakak di sini. 

Kelas agama setiap minggu 


Apa yang paling penting adalah kelas agama. Kelas agama ini diadakan oleh persatuan PERUBATAN. Dengan menjemput ustaz atau pun ustazah datang ke Tanta dari Cairo, Mansurah ataupun iskandariah. Ilmu agama di sini amatlah penting dan ini adalah KELEBIHAN yang paling baik.

Kenapa? kerana disamping belajar ilmu sains dalam perubatan, pergigian dan farmasi, kita boleh belajar ilmu agama di sini. Belajar ilmu fardhu ain dan tasawuf atau ilmu hati. Alhamdulillah pendedahan ilmu agama sini amatlah banyak sebab tenaga pelajar yang memberi tazkirah dan ilmu agama datangnya ilmu dari ulama - ulama yang terkemuka.

So kepada adik - adik jika datang sini ambillah peluang cukup mas! ini. insyaAllah diberkati oleh Allah swt. say amin! AMIN....  

Setakat itu sahaja yang boleh diutarakan kepada adik - adik yang ingin pergi ke mesir ataupun hanya sekadar ilmu pengetahuan sahaja. Sekirannya dapat ke mesir, seseungguhnya Allah telah memilih kamu untuk menuntu ilmu ke bumi ambiak ini. 

Bila kita menuntu ilmu, kita menuntu atas jihad di jalan Allah. Dan orang yang menuntu ilmu ke jalan Allah, Allah akan bukakan jalan seluas - luasnya jalan ke syurga nanti insyaAllah. So jika ada sebarang persoalan boleh lah postkan komen anda di blog ini.